Szanowni Mieszkańcy,
od dnia 21 marca 2022 r. zostanie przywrócona stacjonarna działalność punktu nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Punk działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00.
W ramach porad istnieje możliwość skorzystania z :
nieodpłatnej pomocy prawnej
nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego
oraz mediacji
Koszty udzielania takiej pomocy są pokrywane ze skarbu państwa.
Nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie oraz mediacje przysługują osobie uprawnionej, tzn.:
- osobie, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawej,
- również osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku.
Przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy osoba uprawniona, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. (Uwaga ! W czasie epidemii w kontakcie za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość tj. przez telefon, e-maila, wideorozmowę - osoba uprawniona nie ma obowiązku składania oświadczenia).
Pomoc prawna jest udzielana przez prawników, z reguły adwokatów lub radców prawnych.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie to wsparcie świadczone przez profesjonalnych doradców obywatelskich osobom potrzebującym pomocy w rozwiązaniu ich problemów w zakresie m.in. zadłużenia, spraw mieszkaniowych lub zabezpieczenia społecznego.
Nieodpłatna mediacja – udzielana jest przez specjalistów i kierowana jest do osób, które są zainteresowane polubowny rozwiązaniem sporu, czyli chcą dojść do porozumienia z inną osobą (np. z wierzycielem, członkiem rodziny) bez konieczności kierowania sprawy do sądu.
Z uwagi na trwający stan epidemii praca punktu nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w formie stacjonarnej tj. w siedzibie Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia Urzędu Dzielnicy Ochota mieszczącego się przy ul. Białobrzeskiej 26, została zwieszona do odwołania. W związku z powyższym każda osoba uprawniona może skorzystać z pomocy w formie komunikacji na odległość tj. poprzez:
- telefon,
- wideorozmowę,
- lub za pośrednictwem wiadomości elektronicznej (komunikatora internetowego).
Jak można skorzystać z pomocy?
- należy skontaktować się z konsultantem pod numerem 19115 i poprosić o umówienie na telefoniczną poradę prawną lub obywatelską,
- wysłać maila z prośbą o mailową lub telefoniczną poradę - dla Dzielnicy Ochota obowiązują następujące adresy e-mail:
- NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA - nppar9ochota@um.warszawa.pl
- NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE - nppngo10ochota@um.warszawa.pl
Szczegółowy wykaz adresów mailowych i harmonogram pracy punktów znajduje się na stronie: https://nieodplatnapomocprawna.um.warszawa.pl/
Załączniki: